Pages

Thursday, July 17, 2014

Page Gila LIKE's


Hairan bukan, sejak akhir-akhir ini banyak betol fanpage yang suka upload / share video kat FB... Macam macam video yang dowang upload, paling banyak video video kelakar lah...

Bab video kelakar tu aku setuju, sebab dia membolehkan pengikut atau pemain media sosial rasa seronok dan dapat release tension terutamanya di tempat kerja. Kerja yang 24jam macam aku yang mengadap komputer dan media sosial ni... Aku setuju bab tu....

Tapi aku sangat sangat tak setuju bila dowang upload video video berunsur rasis, kebencian sesama masyarakat majmuk dalam negara macam Malaysia ni... Zaman canggih sekarang ni, laju je nak rakam video pastu upload kt FB dan kemudiannya di copy oleh fanpage yang kemaruk likes ni...

Video pihak berkuasa (Melayu) tengah marah pesalah peniaga haram (Bangla), video polis (Melayu) maki hamun pesalah trafik (Cina), video pekerja restoran makanan segera (Melayu) belasah pelanggan (Cina) dan yang terbaru yang tiba tiba menjadi trending, video perempuan garang (Melayu) ketok kereta lelaki tua (Cina).

Pusing depan pusing belakang, pegawai polis ditukar atau ditamatkan tugas, pekerja restoran makanan segera dibuang kerja dan perempuan garang ditahan dan disoal siasat. Ini la maksud aku video yang rasis.


Asal BANGSA MELAYU je, cepat je di ambil tindakan, cepat aje dipalit dengan persepsi biadap, kurang ajar dan lain lain perumpaan yang memberi gambaran negatif terhadap BANGSA MELAYU.

Benar, ada juga komen komen yang ditulis dikalangan pemain media sosial berbangsa bukan Melayu tidak suka dengan video seperti yang aku maksudkan... Tapi bilangannya tu amat sedikit... Kerana apa? Kerana BANGSA MELAYU sendiri yang akan membenci sesama BANGSA MELAYU setelah menyaksikan adegan video yang di upload tu. Baru sedar? 

Masih wujud zaman 'connecting people'?


Aku secara peribadi pon bengang gila bila tengok video perempuan garang tu... eh, bukan BERSEPAH ke kejadian macam ni kat Malaysia? Tapi kenapa video perempuan Melayu tu yang jadi viral? Kenapa video polis 'mengkasari' pesalah trafik yang menjadi viral? Siapa tukang rakam video? Siapa tukang upload? Siapa tukang sambut dan sebar?

Aku Nak Tanye si perakam, si upload dan si tukang sebar.... APA MOTIF KORANG?

*Orang Melayu cakap pasal Orang Melayu dikatakan rasis - Tun M

No comments:

Post a Comment