Pages

Wednesday, December 28, 2016

Ismail Hashim - Inspirasi ahli fotografi


Antara nama yang popular dikalangan jurugambar, Allahyarham Ismail Hashim. Mengenali Allahyarham dan karya-karyanya....

Sunday, August 14, 2016

#AisyaMaima naik tren


7 Ogos 2016 lalu, aku dan isteri Mahirah Zakaria membawa puteri kesayangan Aisya Maima, 10 bulan, menaiki pengangkutan awam yang paling popular di ibunegara, Transit Aliran Ringan - LRT.

Selepas Zohor iaitu kira-kira jam 2.00 petang, kami menggunakan khidmat Encik Blacky untuk menuju ke Stesen LRT Gombak - Laluan Kelana Jaya.

Wednesday, February 3, 2016

2D1N - Cameron Highlands


Laluan Jerantut - Benta menjadi pilihanku ketika bercuti di Cameron Highlands bersama isteri Mahirah Zakaria, puteri kami Aisya Maima dan syurga, bonda tercinta.

Monday, January 4, 2016

Dah tahun 2016... masih mabuk lagi?


Sudah masuk hari ke 5 kita berada pada tahun 2016.

Beberapa tahun kebelakang, kita menjadi masyarakat yang 'mabuk media sosial'. Selepas terkuburnya laman-laman 'chatting', YM, Myspace dan kini FB dan keluarganya...

Dulu di Myspace kita gemar berkongsi klip-klip video / audio muzik pelbagai genre... Tetapi di FB kita didedahkan dengan video-video negatif. Lebih banyak negatif berbanding positif.

Selain itu kita juga asyik dengan gaya 'selfie', 'wefie', termasuklah 'foodfie'. Lebih hebat apabila kamera telefon bimbit menjadi 'doa' kepada pembuka selera berjumpa rezeki.

Di luarnegara, insiden orang awam yang terbunuh akibat terlalu leka mengadap telefon pintar bukanlah berita asing. Terbaharu, seorang wanita jatuh lemas akibat dilamun cinta 'media sosial'.

Kanak-kanak pula tidak mendapat perhatian 100% daripada ibubapa kerana sebahagian daripada peratusan itu diperuntukkan untuk 'scrol up and down' telefon pintar. Arghhh!!! Peritnya nak jumpa 'waktu indah' bersama keluarga!

Makan beramai-ramai tanpa 'gadget' disisi dianggap kolot?

Baru sentuh soal tanggungjawab dalam keluarga, belum lagi sentuh soal ibadah sebagai seorang mukmin. Berapa banyak masa dihabiskan untuk media sosial dan telefon pintar yang disokong pula penjana kuasa mudah alih - 'Power bank'. Gadget ditambah tenaga kuasanya sementara kita pula semakin layu dan lemah.

Sudahlah masa yang ada banyak dihabiskan untuk perkara-perkara yang tidak membawa manfaat. Ditambah pula dengan hidangan media sosial yang memabukkan. Apakah ini mempercepatkan proses penghapusan bangsa Malaysia dari peta ekonomi dunia?

Kita longlai kerana mengambil hidangan negatif di media sosial dan menolak menu positif yang dihidangkan.

Kita terus mundur dan leka.... tatkala 2020 menjelang tiba. Apakah Wawasan yang diimpikan dapat dicapai selagi kita berterusan 'mabuk'?

Selamat tahun baharu 2016

#muhasabahdiri
#pesananuntukdirisendiri

Sunday, December 20, 2015

Waktu tidur paling baik



TIDUR

Bila Dr Noorhisam dari Tahfiz Medic menukilkan dapatannya bahawa dalam sehari, kita hanya memerlukan tidur selama 3jam, saya cuba...saya tidur sebelum jam 12 dan cuma bangun semula pukul 3pagi tetapi saya bangun dengan rasa mengantuk dan letih. Kekadang saya tertidur semula dan bangun jam 4.30 pagi.

Saya syak, mungkin sistem badan saya yang tidak berfungsi dengan baik..menyebabkan saya tidak dapat bangun dengan cergas seperti yang dirancang.

Tetapi saya pelik, bilamana ada hari-hari tertentu, tika saya "tanpa rela" sering tertidur pada pukul 9malam.....seterusnya secara otomatik, sekitar jam 2pagi saya pasti akan terjaga. Biji mata saya segar....lalu saya pun bangun untuk melakukan aktiviti2 rutin saya....tanpa mengantuk! Saya pelik!

Rupa-rupanya apa yang berlaku pada saya bukan suatu yang abnormal....saya menemui artikel karya Dr Hamza Al-Hamzawi.

Menurut kajian beliau, untuk bangun dengan cergas, kita tak perlu tidur selama 8jam seperti kajian barat. Tetapi cukup dengan tidur selama 3jam sahaja. Tetapi waktu tidur itu mestilah dari pukul 9 malam hingga 12 malam (tapi kita di zaman skrg ni kalau kita dapat tidur tepat pukul 10 dàn bangun jam 2pagi...itu dah lebih dari baik).

Berdasarkan sunnah, Rasulullah saw sememangnya tidur di awal malam kerana tidur pada waktu ini adalah waktu tidur yang paling bermanfaat. Seseorang itu boleh dapat 80% daripada tidur yang nyenyak pada waktu ini. Waktu ini juga terdapat 'Baraka' di dalamnya iaitu sejam waktu tidur bersamaan dengan tiga (3) jam waktu tidur.

Pada masa ini kelenjar pineal mengeluarkan hormon melatonin iaitu membantu kita untuk tidur.

Tidur dari pukul 12 pagi hingga 2 pagi
Waktu ini terdapat 20% waktu tidur nyenyak dan selebihnya iaitu 80% adalah 'dream sleeping' yang tidak berguna. Pada masa ini tidur sejam bersamaan dengan sejam waktu tidur.

Dari dari pukul 2 Pagi hingga 5 Pagi sebelum Subuh (Fajr)
Ini sebenarnya bukan lagi waktu tidur tetapi adalah waktu yang paling sesuai untuk menghafal, mengingati Allah, berzikir, Istighfar dan penumpuan mental.

Tidur pada waktu siang (selepas Fajr)
Tidur pada waktu ini adalah waktu tidur yang tidak bermanfaat kerana tiga (3) jam tidur bersamaan dengan sejam waktu tidur, ditambah dengan kelesuan, kekeliruan, dan hilangnya fokus.

Tidur dari Fajr hingga terbitnya matahari
Kelenjar pineal mengeluarkan hormon lain iaitu 'serotonin' iaitu dari Fajr sehingga terbitnya matahari dengan syarat seseorang itu mestilah sudah bangun.

Bagi mereka yang solat Subuh dengan 'Jamat' dan duduk mengingati Allah.
Pada waktu ini adalah sangat sesuai untuk berzikir dan melakukan aktiviti harian.

Pembebasan 'melatonin' oleh kelenjar pineal berkurangan selepas 40 tahun dan berhenti selepas 50 tahun. Kemudian seseorang itu harus memanfaatkan apa yang telah tersimpan dalam badan sehingga sepanjang hayatnya.

Jadi, jika seseorang mendapat 'Alzheimer' dan permulaan 'Dementia', bermakna dia telah tidur lewat sepanjang hidupnya.

Dari FB Sakri Ree